НЕДЕЛА ПРЕД РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО
(Недела на Светите Отци)
(Неделниот ден од 18-24 декември според Јулијанскиот календар)
„Голема е тајната на побожноста: Бог се јави во плот…“
(1. Тим. 3: 16)
ВО ИМЕТО НА ОТЕЦОТ И СИНОТ И СВЕТИОТ ДУХ!
Во предвечерието на Христовото Рождество, кога сите ние го очекуваме воплотувањето на Синот Божји, колку трогателно и колку внимиателно светата Црква си спомнува за сите оние, кои го принесле своето тело и својот живот за да се роди нашиот Спасител.
Денес е празник на Господовите претци. Секој од нас во своето тело, во својата душа го носи сето минато на човечкиот род. И Христос, Кој се присоединил кон човештвото, не се појавил како нов човек, како нова Божја творба. Он ја примил Својата човечност од илјадагодишната историја на човечкиот род. Во Неговото тело, во Неговото човештво живееле сите оние, кои живееле и низ историјата до Неговата појава.
А секоја година во неделата пред Христовото Рождество, на литургијата се чита делот од Евангелието според Матеј, кој се нарекува „Книга за родството на Исуса Христа“. Многумина од нас си го имаат поставено прашањето: па зарем има потреба од читањето на толку многу имиња и дали тие, воопшто, нешто значат за нас и нашето духовно усовршување? Но, ако подлабоко размислиме за суштината на денешниот ден, лесно ќе сфатиме дека навистина богомудра е одлуката на светите отци, кои одлучиле токму денес да се чита овој евангелски фрагмент.
Пред сè, треба да знаеме дека сите тие личности кои се спомнуваат се семејството на Господа Исуса Христа, каде што Он припаѓа по Своето човештво. Сите тие се Негови роднини. И тоа е доволно за тие имиња да бидат значајни за нас: Христос е една крв со нив, Христос е член на тоа семејство. За Божјата Мајка секој еден од нив може да рече дека таа е родена во тоа семејство; таа е ќерка на нашиот род; но, исто така, и за Христа секој од нив може да рече дека и Он е роден во нашето семејство, зашто Он е наш Бог, наш Спасител, присуство на Самиот Бог Отец меѓу нас.
Освен тоа, некои имиња од овој родослов се истакнуваат по својата специфичност и значајност. Имено, меѓу нив има имиња на светии, подвижници по дух, но има и имиња на грешници кои историјата ги запишала на своите страници.
Светиите можат да нè научат што значи верата за нас: таа не е само обично и просто умствено убедување или некаков поглед на светот, туку целосна доверба кон Бога, неограничена верност кон Него и подготвеност целиот свој живот да го жртвуваме за она, кое Нему Му е мило и за она што Он е. Во „Книгата за родството“ се спомнува праведниот Авраам, чија вера била подложена на натчовечки искушенија. Само за миг да помислиме колку е тешко да се откажеме заради Бога од нешто што привидно е „наше“. Но, на Авраам му била предјавена потребата да го принесе како крвна жртва своето сопствено чедо, но тој не посомневал во Бога! А што направил Исак? Тој се потчинил на Божјата волја без никакво спротивставување, во совршена и верна послушност кон својот татко, а преку него и кон Бога.
Исто така, денес можеме да се потсетиме и на борбата на Јаков со Ангелот во ноќта, слично на нашата борба во гревовниот мрак, во мракот на сомнеж, во мракот кој нè окружува од сите страни. Нашата борба има за цел да ја сочува нашата вера за да не ја загуби својата вистинитост и да остане чиста и неизвалкана до крајот на векот.
Но, можеме да се поучиме и од оние, кои во историјата влегле и нам ни се познати како грешници. Тие биле кршливи по дух и кај нив, во еден одреден период, не постоела волја и желба да се спротивстават на телесните страсни потреби. Сепак, и тие имале вера во Бога, но искушенијата кои врз нив надоаѓале биле посилни да ги оттргнат од Божјата близина, па лесно паѓале во мрежите и стапиците на лукавиот. Еден од таквите грешници е славниот и прочуен цар Давид. Во моментот кога сфатил колку многу длабоко е пропаднат во гревовната јама, во еден од своите псалми извикал: Од длабочината на својата душа повикав кон Тебе, Господи! Од длабочината на очајанието, од длабочината на срамот, од длабочината на оттуѓувањето од Бога, од најмрачните длабочини на својата душа тој со повици го барал Бога и Божјата близина. Цар Давид не се обидел да се крие од Бога, не се обидел ниту да бега од Бога, туку, напротив, трчал кон Него со очајнички крик на човек кој се кае за своите гревови. Ете, со таква конкретна реалност во Светото Писмо се истакнуваат и други мажи и жени, кои историјата ги запамтила како грешници, како блудницата Раав и многу, многу други.
И сега, кога ги знаеме примерите од старозаветните праведници, да си го поставиме прашањето: кога ние врвиме низ најмрачните низини од својот живот, кога сме завиткани со гревовен мрак кој продира длабоко во нас – се обраќаме ли и ние кон Бога од длабочината на тој мрак со зборовите: Кон Тебе, Господи, повикувам! Кон Тебе е насочен крикот на мојата душа… Да, Господи, јас сум во мрак, но Ти си мој Бог. Ти си мој Бог, Кој си ги создал и светлината и темнината: Ти пребиваш и во темнината, како што пребиваш и во заслепувачката светлина; Ти си и во адот, но Ти си и на Престолот. Затоа, каде и да сум јас, секогаш од длабочината на моето срце слободно можам да повикам кон Тебе и да Те најдам. Да Те најдам и да се избавам од погубителниот мрак, па да тргнам по спасителниот пат кој води до Тебе и Твоето Царство.
Што уште треба да запаметиме од сеќавањето на сите овие имиња. Иако за многумина од нас тие се само имиња за кои и по нешто знаеме од историјата на Светото Писмо, а за некои и ништо не знаеме, сепак, тие се конкретни луѓе, мажи и жени, подобни на нас по нежноста, по надежта, по непостојаната волја, по осакатената љубов… Тие луѓе се конкретни и реални, па затоа нивните имиња треба да ги читаме со чувство, зашто, иако нам не ни се познати, сепак, тие го составуваат Христовото семејство, кое, исто така, е конкретно и реално, и не обрнувајќи толку многу внимание на нивниот начин на живот, тие, во крајна мера, припаѓаат на Бога.
Секогаш да си спомнуваме за нивните имиња со страв Божји и благодарна мисла, зашто тие имиња низ илјадагодишната историја ја ткаеле плотта и човештвото Христово. Но, да си спомнуваме и за сите наши претци, знајни и незнајни, за сите оние, за кои се радува нашето срце, а и за оние, од кои се срами нашата суета – да ги спомниме сите со желба и надеж дека и Господ Бог ќе ги спомне сите нив во Царството на светиите.
Во нас и со нас постојано живее и минатото. Со Својата појава Христос го осветил целото минато и сиот свој родослов. Сите, без остаток, постанале свои, роднини на Бога, роднини во самата најсилна смисла на тој збор. Сите ние можеме преку својот живот, труд, подвиг, стремеж кон Бога, носталгија кон Бога, борба за Бога, за Неговата победа во нас, да го осмислиме и оправдаме сето минато на нашиот род и да го принесеме како дар пред Бога, па постанувајќи и ние Негови роднини, да ги исправиме грешките на оние кои живееле пред нас и да го обелиме нивното лице пред праведниот Суд.
Колку е сето тоа убаво и блажено и колку може сето тоа да ги вдахновува нашите животи! Зашто ние не живееме само за себе, ние не живееме ниту само за своите ближни, ниту само за оние кои ги љубиме, ниту само за оние кои ни се непријатели – ние живееме за сето човештво, а преку него за судбината на сета вселена. Нека е слава на Бога кој ни дал толку многу и Кој до последен миг го чека нашето обраќање и покајание. Амин!
Pingback: 28-та недела по Педесетница. За повиканите и избраните | Christian Kresall